Gebruikersnaam Wachtwoord

Hoogbegaafdheid



Beleid

Voor alle scholen, behorend bij onze Vereniging, geldt dat we aan alle leerlingen optimaal aandacht willen geven en de ontwikkeling van hun talenten willen ondersteunen.

We geven hierbij extra aandacht aan kinderen die wat minder goed meekomen. Die extra aandacht gaat echter soms ten koste van aandacht voor kinderen met bovengemiddelde talenten. Juist daarom hebben we in ons strategisch beleidsplan en in onze jaarplannen vastgelegd dat we ook voor die kinderen een meer passend aanbod willen ontwikkelen. Binnen onze zorgstructuur wordt door de schoolteams gewerkt aan begeleiding van de leerlingen die meer dan gemiddeld aankunnen. Elke school werkt dat school specifiek uit.

Vanuit onze christelijke identiteit, waarin we het leven zien als geschenk van God en ieder kind als schepsel van God uniek is, moet een kind op alle gebieden tot zijn recht kunnen komen, zijn talenten kunnen ontwikkelen én mag ieder kind zijn zoals hij of zij is. Wij accepteren dat er verschillen zijn tussen kinderen.

Daarom willen we zoveel mogelijk recht doen aan een doorgaande ontwikkelingslijn voor de leerlingen, rekening houdend met hun verschillen, werkend in een leerstofjaar-klassen systeem met de grootst mogelijk interne groepsdifferentiatie, die op dat moment mogelijk is.

In eerste instantie gaan wij er van uit dat meer- of hoogbegaafde kinderen voldoende differentiatie en uitdaging in hun eigen klas hebben.

Soms komt het voor dat kinderen extra uitdaging nodig hebben. Zij lopen vast in de klas. Voor hen is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Kangoeroegroep, een speciale groep voor deze kinderen.

Doelgroep

Signaleren/diagnosticeren

Om vast te stellen of een kind meer-/ hoogbegaafd is, wordt er naar meerdere factoren gekeken, namelijk:

  •                 -De schoolprestaties;
  •                 -het creatieve gedrag (creatief denkvermogen);
  •                 -de mening van de school en de ouders / verzorgers ;
  •                 -een screening door de school.

Om meer- / hoogbegaafde leerlingen te signaleren en vast te stellen wat hun leerbehoefte is, maken wij gebruik van een aantal instrumenten:

  •                 -Protocol begaafdheid m.b.v. SIDI 3 of SIDI R signalering- en diagnose instrument;
  •                 -observatie instrument bij de groepen 1 en 2;
  •                 -knappe Kleuters, signaleringsinstrument ontwikkelingsvoorsprong;
  •                 -CITO leerling volg systeem;
  •                 -gesprekken met de leerkracht(en), de leerling en de ouders;
  •                 -optie: WISC III (indien nodig).

 

Deel deze pagina op jouw favoriete social media kanaal!

Actuele berichten

Kangoeroegroep
Kangoeroegroep

De kangoeroegroep heeft met het project...

Lees verder
Afscheid Andries Rietman
Afscheid Andries Rietman

Op woensdag 6 juli 2016 nemen we...

Lees verder
Morgenster 40 jaar
Morgenster 40 jaar

Uitnodiging  jubileum  40...

Lees verder
Oog voor elkaar Ontwerp door bandwerk